Meny Stäng

Medverkande

Joel Forsström – Nemorino i Kärleksdrycken

Joel Forsström är en finlandssvensk lyrisk tenor utbildad i Stockholm, vid bland annat Stockholm Operastudio. 

Efter avslutade studier har han frilansat som sångare och uppträtt på scener såsom Nyslotts Operafestival, Finlands Nationalopera, Folkoperan i Stockholm, Svenska Teatern i Helsingfors, Savoy teatern, Göteborgsoperan, Skånska Operan, Kungliga Operan m.fl.

Joel är en mångsidig och flitig artist som redan hunnit medverka i över 40 olika produktioner såväl som solist, operakorist och musikalartist.

Här i Dala-Floda fick vi se Joel gestalta Mikael i Uggle-Carin.

Sedan hösten 2022 jobbar Joel som operasångare på Finlands Nationalopera.

Elisabeth Leyser –  Gianetta i Kärleksdrycken

Mezzosopranen Elisabeth Leyser kommer från Uppsala och tog 2019 sin kandidatexamen i opera på Operahögskolan i Stockholm. Tidigare har hon studerat vid Kapellsbergs operastudio samt Show och musikallinjen på Markaryds folkhögskola. 

Efter sin examen har hon gestaltat roller som Hans i Hans och Greta på Norrlandsoperan,  Brangäne i Tristan och Isolde på Folkoperan samt Adolfine i Tintomara på Läckö Slott. I höst kan ni se henne spela huvudrollen i Piteås nyskrivna kammaropera Sylvia.  

Julia Mattei – Anna i Häxbloss

Julia är från Stockholm och är en av de som stått på scen under flest festivaler här i Dala-Floda. Hon har sjungit i kör sedan hon var fyra år, både konserter och på Kungliga Operan i Stockholm som liten.

Julia började sjunga solistiskt i högstadiet och fick redan som 15-åring göra Dans-Ida i Uggle-Carin (Frasquita i Carmen) på Operafesten 2016. 

Efter musikgymnasium och klassisk sång på folkhögskola studerar Julia nu sitt andra år på Musikhögskolan i Örebro, på kammarmusiklinjen. 

Hon sjunger även mycket i Västerleds församling i Stockholm, som solist på bland annat konserter och vid högtider. 

Paulina Pfeiffer – Mor i Häxbloss

Paulina Pfeiffer, sopran, är utbildad på Operahögskolan i Stockholm. Paulina debuterade på Théâtre du Châtelet i Paris i rollen Adalgisa i ”Norma”, en roll som hon även sedan sjöng på Kungliga Operan. På samma scen har hon även sjungit Mimi i ”La Boheme” och Judit i ”Riddar Blåskäggs borg”. Bland övriga operaroller finns Amelia ”Maskeradbalen”, Santuzza ”Cavalleria Rusticana”, Kumudha ”A Flowering Tree”, ”Death” i ”The Seventh Seal”, Mrs Naidoo I “Satyagraha”, Valerie i “Valerie’s Voice”, Karin Boye i ”BÅL”, Hanna Glawari i ”Glada änkan”, Sifare i ”Mitridate” m fl.

Paulina har varit solist vid Nobelprisutdelningen i Stockholm. Bland de priser och stipendier Paulina mottagit kan nämnas Bernadotte Art Award, Musik på Slottets Stipendium, Svenska Wagnersällskapets stipendium, Anders Wall Stiftelses Confidencenstipendium, Birgit Nilsson-stipendiet, Stockholm Studentsångares Sångarpris samt Jenny Lind-stipendiet. Som sopransolist har Paulina sjungit repertoar som L. E. Larssons ”Förklädd Gud”, A. Vivaldis ”Gloria”, J. Brahms ”Ein deutches Requiem”, G. Rossinis ”Petite messe solennelle”, G. Verdis ”Messa di Requiem”, S-D. Sandströms ”Mölna Elegy” samt flertalet romans- och operettkonserter runt om i Sverige, Europa och USA.

Paulina har haft glädjen att få sjunga under Dala-Floras Operafest sedan 2014 och bland de roller hon gjort under åren finns Adalgisa i Norma, Uggle-Carin (Carmen), Santuzza i Cavalleria Rusticana, Hanna Glawari i Glada änkan och Mimi i La Bohème. ”Det bästa med att få sjunga i Dala-Floda är alla underbara människor som gör Operafesten möjlig; byborna som bygger scenografi, öppnar upp sina hem, sjunger med i kören, bakar pausfika, lånar ut cyklar, fixar håruppsättningar, peppar, sprider glädje, planerar och välkomnar oss till sin vackra hembygd.”

Joa Helgesson – Far i Häxbloss

Joa Helgesson är utbildad i skådespeleri vid Shanghai Theatre Academy, kammarmusik/sång vid Mälardalens Högskola, samt operasång vid Operahögskolan i Stockholm för sångpedagog Lena Hellström-Färnlöf. Han debuterade redan under operahögskoletiden 2007 som Belcore vid Kammeroper Schloss Rheinsberg. Efter examen blev han upptagen vid National Opera Studio i London och därefter Internationales Opernstudio IOS vid Opernhaus Zürich. Han har undervisats och medverkat vid masterclasses av sångare som Bruno Pola, John Lundgren, Peter
Mattei, Francisco Araiza, Luana DeVol, Neil Shicoff, Jeremy Carpenter, Robert Hymam, Rolando Villazon, Roland Herrman, med flera.
Under åren 2012-2015 var Joa Helgesson fast anställd vid Schleswig-Holsteinisches Landestheater i Tyskland, där han sjöng roller som Onegin, Barberaren i Sevilla, Sharpless, Enrico, Falke, Schaunard, Sparbüchsen-Bill m.fl. Under senare år har han etablerat sig mer i Sverige, med engagemang vid Kungliga Operan i Stockholm, Göteborgsoperan, Folkoperan, Norrlandsoperan, Piteå Kammaropera samt senast med turnerande queer-föreställningen ”Marguerite” med Malmö Opera där han även spelade bas och trumpet. Av hans närmre 50 rollinterpretationer kan även nämnas Billy Budd, Phantom och Frollo (Göteborgsoperan), Posa, Don Alfonso och Kurwenal (Folkoperan), och Don Giovanni (Norrlandsoperan).
På skiva kan han höras som Königssohn och Müller i Siegfried Wagners opera ”An allem ist Hütchen Schuld!” inspelad i Bayreuth 2019. På konsertscenen har Joa sjungit solo i Brittens ”War Requiem”, Mahlers ”Lieder eines fahrenden Gesellen“ (med Schleswig Holsteinisches Symphonieorchester), Orffs ”Carmina Burana“ (med Söderjyllands Symfoniorkester), Brahms Requiem, Mozarts Requiem, Händels ”The Messiah”, samt Bachs oratorier. Han har framträtt vid Berliner Philharmonie, Beijing Modern Music Festival, Tonhalle Zürich, Reykjavik Arts Festival, Ultima Oslo, Gare du Nord Basel, Oper Halle, Theater Trier, Theater Chur, Cadogan Hall i London, Berwaldhallen, Konserthuset i Stockholm m.fl.
Joa är även verksam som performancekonstnär och mixar operasång med performativ konst och uppträder med okonventionella fakirshower under namnet Opera Beast. Hans performances har visats vid Halland Opera and Vocal Festival, Wasteland Summerfest i Amsterdam, Borderland i Danmark, samt på Malzfabrik, KitKatClub, ORWOhaus, Griessmuehle och The Maze i Berlin.
Under 2023/24 debuterar Joa som Barak i Richard Strauss ”Frau ohne Schatten” vid Neuköllner Oper i Berlin och återvänder till Kungliga Operan i uruppförandet av Andrea Tarrodis ”Vilsen”.

Här i Dala-Floda har vi sett Joa både som den stilige flottaren Eskil Nilsson i Uggle-Carin (Escamillo i Carmen) och Marcello i La Bohème.

Jessica Elevant – Adina i Kärleksdrycken, Karin i Häxbloss

Sopranen Jessica Elevant tog sin examen från kandidatprogrammet på Operahögskolan, Stockholms konstnärliga högskola i Stockholm våren 2021.
 
Första gången hon var med i en opera var i kören i Dala-Flodas uppsättning av Uggle-Carin 2016. Sedan dess har hon sjungit roller såsom Musetta i Puccinis La Bohème, Prinsessan i Snödrottningen av Benjamin Staern, Fiordiligi i Mozarts Così fan tutte och i Kungliga Operans uppsättning av Var är smörgåsen? av Pija Lindenbaum och Niklas Brommare, i rollen som Mamman. Senast sågs hon i den nyskrivna operan PMSIUS, en opera om PMS i Kamraternas regi.
 
Som konsertsångerska har Jessica sjungit bland annat Verdis Requiem, Mahlers Symfoni nr 8 och Mendelssohns Elias. 2018 tilldelades hon Svenska Wagnersällskapets stipendium för unga, lovande sångare. Jessica utsågs 2019 till stipendiemottagare av Stiftelsen Marianne och Sigvard Bernadottes konstnärsfond. 2018 medverkade Jessica i den internationella sångtävlingen ”WagnerStimmen” i Karlsruhe där hon utsågs till vinnare av både juryns förstapris och publikens pris.
 

Jonatan Lönnqvist – Prästen i Häxbloss

Jonatan är tenor, utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Mannes College of Music samt Mediterranean Opera Studio.

Under många år jobbade han som operakorist, bland annat på Folkoperan och Malmö Opera, men debuterade som solist 2007 i Kronofogdarne & Slåtterölet vid Opera på Skäret. Han har därefter återvänt till Skäret flera somrar.

Vid Läckö Slott har Jonatan bland annat medverkat i uruppföranden och gestaltat Målaren i Magnus Gabriel av Daniel Börtz samt Baron Stjerne i Daniel Fjellströms opera Det går an.

Det är första gången Jonatan är hos oss i Dala-Floda. 

Han är även verksam som sång- och körpedagog.

Christina Ros – regi Kärleksdrycken

Christina har utbildat sig till operaregissör på Operastudio 67/Kulturama och Operahögskolan i Stockholm.

Hon regidebuterade 1991 med en uppsättning av Bartoks ”Riddar Blåskäggs Borg” för det egna kompaniet Opera Camerata. Sedan dess har hon regisserat ett fyrtiotal föreställningar, bl.a. på Musikteatern I Värmland, Norrlandsoperan, Sörmlands Musik och Teater, Berwaldhallen m.fl. Christina har gjort allt från föreställningar för dagisbarn med Musik i Väst till turneér av Brittens ”Billy Budd” på slutna fångvårdsanstalter som Hall och Norrtälje. Hon är också verksam som librettist, och har i ett decennium undervisat  Lilla Akademin Pre-College i scenframställning.

Adam Emilton Andersson – Gustav i Häxbloss

22-åriga barytonen Adam har efter Stockholms musikgymnasium studerat klassisk sång vid Birkagårdens folkhögskola och kommer till hösten påbörja sångstudier vid Musik- och operahögskolan i Västerås.
 
2022 debuterade Adam på operascenen som korist i Opera Warbergs uppsättning av Don Giovanni. Utöver solistiska studier har han en gedigen körbakgrund och har medverkat i körer som Adolf Fredriks kammarkör, Stockholmsbaserade Lilla kören och Maria Magdalena vokalensemble. Med dessa körer har han sjungit verk som Claudio Monteverdis Mariavesper och G. F. Händels Dixit Dominus samt medverkat som korist i Folkoperans uppsättningar av Carmen Moves och Ålevangeliet.

Karl Peter Eriksson – Belcore i Kärleksdrycken

Med fokus på tidig och nyskriven musik kolorerar Karl Peter Eriksson sina sångpartier med innerlighet och dramatik. Med nyfikenhet och passion tar han sig an en bred palett av roller som rör sig från den burduse Smirnov i William Waltons Björnen (Opera Vildmark/SVT 2014) via den ambivalente Aeneas i Henry Purcells Dido & Aeneas (Göteborg Baroque /Utomjordiska 2014/2018) till den nitiske L. Hills sanning i Line Tjørnhøjs

SHANGHAI (GöteborgsOperan 2017). Karl Peter är sångare och konstnärlig ledare i det normkreativa operakompaniet Man Must Sing som rönt stora framgångar med sina samhällsaktuella beställningsverk Akvarium (2016), Kom inte hit! (2018), Scener ur ett polyamoröst äktenskap (2021) och Jag vet inte vem jag är och jag älskar det (2021/2022).

Som en av sångarna i Göteborg Baroque har Karl Peter med värme och finess tagit sig an en mängd sångpartier såväl i konsertsammanhang som i sceniska föreställningar och medverkar på den förra året Grammisnominerade skivan Then Svenska Messan.

Under Dala-Floda Operafest 2022 gestaltade Karl Peter rollen som Schaunard i Puccinis La bohème.

Lotta Lindqvist – regi och manusbearbetning Häxbloss

Lotta har många strängar på sin lyra, som regissör, librettist, operasångerska, leg logoped och sångpedagog.

Sopran och Wagnerstipendiat, som kreerat roller som Tatiana, Violetta, Tosca, Aida, Donna Anna, Donna Elvira, Mimí, Grevinnan, Rosalinda och Ulrika i Maskeralbalen, vid tex Folkoperan, Spaghettioperan Regina, Opera på Skäret, Ljusterö Operafestival, Baden-Baden Festspielhaus, Chatelet i Paris, European National Opera, Åmot Operagård, Smålands Musik och Teater, Läckö Slottsopera, Södertäljeoperan mfl. 

För Dala-Floda Operafest har Lotta tidigare regisserat succén Uggle-Carin. Hon har regisserat otaliga operashowprogram, sceniska körföreställningar samt helaftonsföreställningar som Pax Vobiscum som spelades på Folkoperan, Auerbachs Keller på Berwaldhallen, La Bohème, Maskeradbalen samt flera föreställningar med operasällskapet Opera Giraff som Lotta tidigare var konstnärlig ledare för. Hon har också regisserat musikal, bla Sound of Music, Flyga Högt om Heliga Birgitta samt Och över dem lyser månen som hon även skrev manus till. I höst sätter hon upp Maskeradbalen i Gävle. 

Som scenspråksinstruktör har Lotta varit verksam sedan 2006 på bl.a. Operalabb, Operastudion, Operahögskolan, Balettakademins musikallinje, SMIs musikallinje, Kapellsbergs Musikdramatiska Sånglinje, Rytmus Musikgymnasium, Dala-Floda Operafest. Hon är ofta anlitad av sökande till de nordiska teater-, musikal- och operahögskolorna.

Flera av Lottas sångelever medverkar i föreställningen.