
Joel Forsström – Nemorino i Kärleksdrycken
Joel Forsström är en finlandssvensk lyrisk tenor utbildad i Stockholm, vid bland annat Stockholm Operastudio.
Efter avslutade studier har han frilansat som sångare och uppträtt på scener såsom Nyslotts Operafestival, Finlands Nationalopera, Folkoperan i Stockholm, Svenska Teatern i Helsingfors, Savoy teatern, Göteborgsoperan, Skånska Operan, Kungliga Operan m.fl.
Här i Dala-Floda fick vi se Joel gestalta Mikael i Uggle-Carin.

Elisabeth Leyser – Gianetta i Kärleksdrycken
Mezzosopranen Elisabeth Leyser kommer från Uppsala och tog 2019 sin kandidatexamen i opera på Operahögskolan i Stockholm. Tidigare har hon studerat vid Kapellsbergs operastudio samt Show och musikallinjen på Markaryds folkhögskola.
Efter sin examen har hon gestaltat roller som Hans i Hans och Greta på Norrlandsoperan, Brangäne i Tristan och Isolde på Folkoperan samt Adolfine i Tintomara på Läckö Slott. I höst kan ni se henne spela huvudrollen i Piteås nyskrivna kammaropera Sylvia.

Julia Mattei – Anna i Häxbloss
Julia är från Stockholm och är en av de som stått på scen under flest festivaler här i Dala-Floda. Hon har sjungit i kör sedan hon var fyra år, både konserter och på Kungliga Operan i Stockholm som liten.
Julia började sjunga solistiskt i högstadiet och fick redan som 15-åring göra Dans-Ida i Uggle-Carin (Frasquita i Carmen) på Operafesten 2016.
Efter musikgymnasium och klassisk sång på folkhögskola studerar Julia nu sitt andra år på Musikhögskolan i Örebro, på kammarmusiklinjen.
Hon sjunger även mycket i Västerleds församling i Stockholm, som solist på bland annat konserter och vid högtider.

Paulina Pfeiffer – Mor i Häxbloss
Paulina Pfeiffer, sopran, är utbildad på Operahögskolan i Stockholm. Paulina debuterade på Théâtre du Châtelet i Paris i rollen Adalgisa i ”Norma”, en roll som hon även sedan sjöng på Kungliga Operan. På samma scen har hon även sjungit Mimi i ”La Boheme” och Judit i ”Riddar Blåskäggs borg”. Bland övriga operaroller finns Amelia ”Maskeradbalen”, Santuzza ”Cavalleria Rusticana”, Kumudha ”A Flowering Tree”, ”Death” i ”The Seventh Seal”, Mrs Naidoo I “Satyagraha”, Valerie i “Valerie’s Voice”, Karin Boye i ”BÅL”, Hanna Glawari i ”Glada änkan”, Sifare i ”Mitridate” m fl.
Paulina har varit solist vid Nobelprisutdelningen i Stockholm. Bland de priser och stipendier Paulina mottagit kan nämnas Bernadotte Art Award, Musik på Slottets Stipendium, Svenska Wagnersällskapets stipendium, Anders Wall Stiftelses Confidencenstipendium, Birgit Nilsson-stipendiet, Stockholm Studentsångares Sångarpris samt Jenny Lind-stipendiet. Som sopransolist har Paulina sjungit repertoar som L. E. Larssons ”Förklädd Gud”, A. Vivaldis ”Gloria”, J. Brahms ”Ein deutches Requiem”, G. Rossinis ”Petite messe solennelle”, G. Verdis ”Messa di Requiem”, S-D. Sandströms ”Mölna Elegy” samt flertalet romans- och operettkonserter runt om i Sverige, Europa och USA.
Paulina har haft glädjen att få sjunga under Dala-Floras Operafest sedan 2014 och bland de roller hon gjort under åren finns Adalgisa i Norma, Uggle-Carin (Carmen), Santuzza i Cavalleria Rusticana, Hanna Glawari i Glada änkan och Mimi i La Bohème. ”Det bästa med att få sjunga i Dala-Floda är alla underbara människor som gör Operafesten möjlig; byborna som bygger scenografi, öppnar upp sina hem, sjunger med i kören, bakar pausfika, lånar ut cyklar, fixar håruppsättningar, peppar, sprider glädje, planerar och välkomnar oss till sin vackra hembygd.”

Joa Helgesson – Far i Häxbloss

Jessica Elevant – Adina i Kärleksdrycken, Karin i Häxbloss

Jonatan Lönnqvist – Prästen i Häxbloss
Jonatan är tenor, utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Mannes College of Music samt Mediterranean Opera Studio.
Under många år jobbade han som operakorist, bland annat på Folkoperan och Malmö Opera, men debuterade som solist 2007 i Kronofogdarne & Slåtterölet vid Opera på Skäret. Han har därefter återvänt till Skäret flera somrar.
Vid Läckö Slott har Jonatan bland annat medverkat i uruppföranden och gestaltat Målaren i Magnus Gabriel av Daniel Börtz samt Baron Stjerne i Daniel Fjellströms opera Det går an.
Det är första gången Jonatan är hos oss i Dala-Floda.
Han är även verksam som sång- och körpedagog.

Christina Ros – regi Kärleksdrycken
Christina har utbildat sig till operaregissör på Operastudio 67/Kulturama och Operahögskolan i Stockholm.
Hon regidebuterade 1991 med en uppsättning av Bartoks ”Riddar Blåskäggs Borg” för det egna kompaniet Opera Camerata. Sedan dess har hon regisserat ett fyrtiotal föreställningar, bl.a. på Musikteatern I Värmland, Norrlandsoperan, Sörmlands Musik och Teater, Berwaldhallen m.fl. Christina har gjort allt från föreställningar för dagisbarn med Musik i Väst till turneér av Brittens ”Billy Budd” på slutna fångvårdsanstalter som Hall och Norrtälje. Hon är också verksam som librettist, och har i ett decennium undervisat Lilla Akademin Pre-College i scenframställning.

Adam Emilton Andersson – Gustav i Häxbloss

Karl Peter Eriksson – Belcore i Kärleksdrycken
Med fokus på tidig och nyskriven musik kolorerar Karl Peter Eriksson sina sångpartier med innerlighet och dramatik. Med nyfikenhet och passion tar han sig an en bred palett av roller som rör sig från den burduse Smirnov i William Waltons Björnen (Opera Vildmark/SVT 2014) via den ambivalente Aeneas i Henry Purcells Dido & Aeneas (Göteborg Baroque /Utomjordiska 2014/2018) till den nitiske L. Hills sanning i Line Tjørnhøjs
SHANGHAI (GöteborgsOperan 2017). Karl Peter är sångare och konstnärlig ledare i det normkreativa operakompaniet Man Must Sing som rönt stora framgångar med sina samhällsaktuella beställningsverk Akvarium (2016), Kom inte hit! (2018), Scener ur ett polyamoröst äktenskap (2021) och Jag vet inte vem jag är och jag älskar det (2021/2022).
Som en av sångarna i Göteborg Baroque har Karl Peter med värme och finess tagit sig an en mängd sångpartier såväl i konsertsammanhang som i sceniska föreställningar och medverkar på den förra året Grammisnominerade skivan Then Svenska Messan.
Under Dala-Floda Operafest 2022 gestaltade Karl Peter rollen som Schaunard i Puccinis La bohème.

Lotta Lindqvist – regi och manusbearbetning Häxbloss
Lotta har många strängar på sin lyra, som regissör, librettist, operasångerska, leg logoped och sångpedagog.
Sopran och Wagnerstipendiat, som kreerat roller som Tatiana, Violetta, Tosca, Aida, Donna Anna, Donna Elvira, Mimí, Grevinnan, Rosalinda och Ulrika i Maskeralbalen, vid tex Folkoperan, Spaghettioperan Regina, Opera på Skäret, Ljusterö Operafestival, Baden-Baden Festspielhaus, Chatelet i Paris, European National Opera, Åmot Operagård, Smålands Musik och Teater, Läckö Slottsopera, Södertäljeoperan mfl.
För Dala-Floda Operafest har Lotta tidigare regisserat succén Uggle-Carin. Hon har regisserat otaliga operashowprogram, sceniska körföreställningar samt helaftonsföreställningar som Pax Vobiscum som spelades på Folkoperan, Auerbachs Keller på Berwaldhallen, La Bohème, Maskeradbalen samt flera föreställningar med operasällskapet Opera Giraff som Lotta tidigare var konstnärlig ledare för. Hon har också regisserat musikal, bla Sound of Music, Flyga Högt om Heliga Birgitta samt Och över dem lyser månen som hon även skrev manus till. I höst sätter hon upp Maskeradbalen i Gävle.
Som scenspråksinstruktör har Lotta varit verksam sedan 2006 på bl.a. Operalabb, Operastudion, Operahögskolan, Balettakademins musikallinje, SMIs musikallinje, Kapellsbergs Musikdramatiska Sånglinje, Rytmus Musikgymnasium, Dala-Floda Operafest. Hon är ofta anlitad av sökande till de nordiska teater-, musikal- och operahögskolorna.
Flera av Lottas sångelever medverkar i föreställningen.